2008-09-01

Backyard Babies & Vuxendom

Jag, Jeeves med sambo och sambons kusin var på Parksommar eller Dark in the Park (som den tydligen också kallas)med Backyard Babies (+ Takida) i fredags..
Som alltid var det helt underbart och 14isen i mig kom fram som alltid..
Men när ungefär halva showen hade varit, så försvann allting runt omkring mig och det enda jag hörde och såg var scenen och de ljuvliga toner som högtalarna spottade ut.. Jag blev som fastlåst och jag kände att Jeeves ryckte mig i armen, men jag varken hörde eller såg henne..
Låten hade jag aldrig hört tidigare, då den ligger på deras senaste platta, så det var ingen form av flashback eller så.. Den var bara så magisk att jag aldrig mer kommer att förvånas över nåt de gör.. Tom Dregen lyckades med att lägga rena stämmor och alla instrumenten som samspelade.. På det, Nickes kraftfulla röst som gav mig en sådan gåshud att jag aldrig har varit med om liknande..
Man kan nästan säga att jag fick uppleva någonting andligt..
Tyvärr gör sig låten inte lika på bra skiva, men det får gå vare sig jag vill eller inte.. Nästa gång ska jag filma just den snutten, när vi är iväg.. Så jag får uppleva samma lyckorus igen..och igen..och igen..

Vore detta en blogg om just Backyard Babies så skulle jag kunna fylla den med 40 A4sidor varenda dag, men nu när bloggen faktiskt handlar om annat så hoppar jag till nästa ämne; Vuxendomen..

Jag började fundera häromdagen på vad som egentligen menas med att man är vuxen?
Jag menar, själv känner jag mig som 15 trots att jag ska fylla 25.. Många "vuxna" som jag har pratat med säger sig också se sig som mycket yngre än vad de är..
Vad är det då som gör en människa "vuxen"?
Är det att de kan köpa alkohol på systemet?
Eller är körkortet ett bra mått på hur gammal man är?
Kanske blir det när man får barn, att man anser att man är vuxen?
Men vad är det för vits med att vara vuxen när man ofta längtar tillbaka till ungdomen?Ofta säger både jag och folk runtomkring; tänk vad kul vi hade när vi var yngre..
När man är barn, tonåring och ungdom så bara längtar man till den där magiska dagen då man blir VUXEN.. Sen blir man det på nåt konstigt sätt och då bara gnäller man och vill vara ung igen..
Är det kanske så att man egentligen är ung hela livet, bara det att kroppen demonstrerar de olika mognadsfaserna?
Usch va snurrigt allting blev nu..
Kort och gott; vad är det som gör en människa vuxen?
Anton, 15, kan ha gått igenom mer än vad Kalle, 45, har gjort.. Då borde ju Anton var den vuxne med tanke på att det beror en hel del livserfarenhet, hur "vuxen" man är..
Eller?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror att det handlar mer om att man mognar och tänker mer på vad som är rätt och fel och tar ansvar för sitt liv. För mig har det tagit lång tid och för andra sker det tidigare. Jag tycker egentligen inte om ordet vuxen men för mig betyder det att man tar ansvar för sitt eget liv och inte skjuter över det på andra. Så på det viset är du riktigt vuxen. Kram